czwartek, 4 grudnia 2008

Coleco ColecoVision


ColecoVision była domową konsolą do gier drugiej generacji. Zadebiutowała w sierpniu 1982 roku w cenie 175 USD. ColecoVision oferował jak na tamte czasy bardzo dobrą grafikę, porównywaną z jakością jaką dawały ówczesne automaty do gier. Na konsolę wydano się także specjalne adaptery dające możliwości grania w gry innych platform, w tym bardzo popularnej w tych latach konsoli Atari 2600 (notabene adapter był w pełni funkcjonalną sprzętową kopią ATARI). Powstało też kilka interesujących rozszerzeń sprzętowych, m.in. kierownica do gier wyścigowych Bump’n’Jump - Destructor - Dukes of Hazzard - Pitstop, rozszerzenie pamięci, tabliczka graficzna. Wiele akcesoriów zaistniało tylko na papierze.
ColecoVision zostało początkowo wydane wraz z 12 grami, kolejne 10 tytułów ukazało się jeszcze przed końcem 1982. Łącznie, pomiędzy 1982 a 1985 rokiem, na konsolę wydano 170 gier, z czego część stała się klasykami, a o pozostałych lepiej już zapomnieć ;-)
Denerwującym faktem związanym z obsługą konsoli była konieczność czekania 20 sekund na ekranie startowym zanim konsola wyświetliła menu gry. Jedyną przyczyną takiej sytuacji była chęć prezentacji logo firmy Coleco – na pewno jednak ta cecha nie przysporzyła konsoli dodatkowej popularności
Kryzys na rynku konsol w 1984 roku oraz zbyt duża konkurencja na rynku spowodowały, że początkowa dobra sprzedaż ColecoVision zaczęła dość szybko słabnąć. Brakowało też nowych, interesujących tytułów gier. Firma zasłynęła z katalogów gier, kóre nigdy nie zostały w praktyce wydane. Było ich ponad 50 ! Firmę pogrążył też projekt komputera ADAM – bardzo kosztowny w realizacji i mający wiele błędów programowych i technicznych (zawodna niestandardowa pamięć taśmowa, bardzo awaryjna drukarka).

Najpopularniejsze gry, to:

• Congo Bongo
• Donkey Kong
• Time Pilot
• Lady Bug
• Carnival
• Smurf
• Pitstop
• Zaxxon

Specyfikacja techniczna:
CPU: Zilog Z80A @ 3.58 MHz (podobnie jak w ZX Spectrum i Amstrad CPC)
Układ graficzny: Texas Instruments TMS9928A, rozdzielczość 256x192, liczba spritów: 32, liczba kolorów: 16, VRAM: 16 KB
Dźwięk: Texas Instruments SN76489A, 3 kanały dźwiękowe, 1 generator szumów
RAM: 1KB
Nośnik danych: kartridż o pojemności 8-32 KB

Brak komentarzy: