poniedziałek, 15 grudnia 2008

Microvision (1979)


Microvision to pierwsza przenośna na świecie konsola do gier wykorzystująca wymienne kartridże z grami i ekran LCD. Została wyprodukowana przez firmę Milton Bradley w 1979. Została zaprojektowana przez Jaya Smitha, który później pracował również nad słynną "wektorową" konsolą Vectrex. W ciągu jednego roku firma zarobiła na produkcji konsoli i gier 8 mln USD. Jednak mała ilość gier i kiepskie parametry wyświetlacza spowodowały że w 1982 zaprzestano jej produkcji. Rozdzielczość wyświetlacza wykluczała szczegółową grafikę, stąd część gier wyła wyposażona w kolorowe nakładki na ekranie, które dodawały dodatkowe, stałe elementy graficzne na wyświetlaczu.

Proces technologiczny wykorzystany do produkcji wyświetlacza był bardzo niedoskonały w stosunku do dzisiejszych wyrobów, co powodowało że kontrast wyświetlacza szybko stawał się minimalny, uniemożliwiając zabawę. Szybkie pogorszenie jakości wyświetlacza było również powodowane procesami chemicznymi, kiedy konsola była pozostawiona w silnie nasłonecznionym miejscu. Drugim szkodliwym czynnikiem, ograniczającym żywotność konsoli, były wyładowania elektrostatyczne w modułach z grami. Główny problem tkwił w tym, że każdy kartridż z grą posiadał własny mikroprocesor, który nie miał zabezpieczenia przed wyładowaniami, przez co był bezpośrednio połączony z miedzianymi wyprowadzeniami kartridża i łatwo go było uszkodzić w momencie wkładania kartridża do gniazda we włączonej konsoli.

Konsola miała klawiaturę składającą się z 12 przycisków ukrytych pod grubą warstwą elastycznego tworzywa sztucznego. Każdy kartridż z grą miał nakładkę z przyciskami wykorzystywanymi tylko w danej grze. W europejskiej wersji konsoli nakładka na klawisze była wykonana z twardego tworzywa, które miało tendencję do pękania.

Pierwsze kartridże zawierały procesor Intel 8021 lub Texas Instruments TMS1100. Jednak ze względów ekonomicznych firma Milton Bradley zdecydowała się na wykorzystanie tylko jednego procesora TMS1100, mniej zaawansowanego technologicznie ale posiadającego więcej pamięci oraz mniejszy pobór mocy. Z powodu większego poboru mocy przez procesor Intela pierwsze wersje konsoli były zasilane dwoma bateriami a późniejsze miały tylko jedną baterię zasilającą.

Konsola jest rarytasem kolekcjonerskim, szczególnie w Polsce, gdyż nawet na Zachodzie trudno znaleźć sprawny egzemplarz i gry do niego.

Dane techniczne

* Procesor: Intel 8021 8-bit / Texas Instruments TMS1100 4-bit 100 kHz (na kartridżu)
* Grafika: LCD 16 x 16 pikseli !
* RAM: zintegrowany z procesorem
* ROM: 2 kB
* procesor wideo: różne wersje wyprodukowane przez firmę Hughes
* dźwięk poprzez głośniczek piezoelektryczny: beeper 1-kanałowy
* Zasilanie: 1-2 baterie 9 V

Lista gier dla konsoli Microvision.
* Alien Raiders (1981)
* Barrage (1982)
* Baseball (1980)
* Block Buster (1979)
* Bowling (1979)
* Connect Four (1979)
* Cosmic Hunter (1981)
* Mindbuster (1979)
* Pinball (1979)
* Phaser Strike
* Sea Duel (1980)
* Star Trek Phaser Strike (1979)
* Super Block Buster (1982)
* Vegas Slots (1979)

Brak komentarzy: