wtorek, 31 marca 2009
1982 - konsola Atari 5200
Atari 5200 Supersystem - konsola gier wideo wprowadzona do sprzedaży w 1982 r. przez Atari. Została stworzona, aby rywalizować z Mattel Intellivision, ale wkrótce po wydaniu 5200 rywalizowała również z Colecovision. Była ona bardziej zaawansowana technologicznie i opłacalna cenowo niż jakakolwiek dostępna wówczas konsola.
Na etapie prototypu Atari 5200 nazwano "Atari Video System X - Advanced Video Computer System", a nazwa kodowa brzmiała "Pam - Personal Arcade Machine".
Ogólnie rzecz biorąc była to konsolowa wersja Atari 400/800/XL/XE - wyposażona w ANTIC, POKEY i GTIA, ale różniła się od nich mapą pamięci. Zamknięta w nowoczesnym opakowaniu miała być hitem i pogromcą konkurencji. Grafika w konsoli prześcigała o kilka miesięcy tą którą proponowały inne firmy w swych konsolach. Niestety - największym minusem nowej konsolki był brak kompatybilności wstecz z jej poprzednikiem. Taka sytuacja zmusiła firmę to zaprojektowania osobnego interfejsu, adaptera, o nazwie VCS, który pozwalał uruchamiać gry z konsoli Atari 2600. Ciekawostką były nowe analogowe joysticki (CX52), które niestety okazały się zbyt trudne w użyciu i bardzo nietrwałe. Za to pomysł z automatycznym przełącznikiem RF był bardzo dobry i zastosowany w przyszłości przez innych producentów, np. Segę.
Atari 5200 była sprzedawana w dwóch wersjach: z dwoma lub czterema portami joysticków. Adapter do kartridży z Atari 2600 (CX55) działał tylko z wersją z dwoma portami joysticków.
Niestety 5200 nie zyskała nawet zbliżonej popularności do swojej poprzedniczki - na słabą sprzedaż wpływ miały wspomniane wcześniej kontrolery, a także znacznie mniejsza biblioteka gier (na którą składały się często reedycje znanych już pozycji z 2600 i stosunkowo mało nowych gier wykorzystujących w pełni możliwości konsoli). Kolejnym problemem był brak kompatybilności ze starymi kartridżami, co było jednym z powodów rozpoczęcia przez Atari prac nad konsolą 7800.
Konsola była też duża i nieporęczna. W dziwny sposób rozwiązano kwestie zasilania, a adapter Atari 2600 włożony w slot konsoli sprawiał, że całość była monstrualna. Nawet kartridże, zaprojektowane na konsolę 5200, były dwa razy większe od tych dla Atari 2600 i Atari 400/800. Podobno miało to wyrobić u potencjalnych klientów oraz użytkowników wrażenie: "większy produkt - obszerniejsza i lepsza gra".
Dane techniczne:
CPU: specjalna wersja 6502C @ 1.79 MHz (inny niż 65c02).
2 dodatkowe chipy VLSI
rozdzielczość maks: 320×192, 16 (z 256) kolorów w każdej linii. Dzięki przerwaniom możliwe wyświetlenie wszystkich 256 kolorów jednocześnie.
grafika: ANTIC iGTIA
dźwięk: 4-kanały, układ POKEY (wykonujący też inne zadania)
RAM: 16 KB
ROM: 32 KB ROM dla kartridży + przełączanie banków pamięci, 2 KB BIOS systemowy
wymiary: 13" x 15" x 4.25"
Etykiety:
ANTIC,
Atari,
Atari 2600,
Atari 5200,
ColecoVision,
GTIA,
Mattel Intellivision,
POKEY,
VCS
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz